رایزنی وزرای خارجه ایران و پاکستان درباره روابط دوجانبه
رایزنی وزرای خارجه ایران و پاکستان

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در یک تماس تلفنی، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

تأکید بر گسترش همکاری‌ها

در این گفت‌وگو، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، و بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، انرژی و امنیت تأکید کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی میان دو کشور، بر عزم ایران برای تقویت مناسبات با پاکستان تأکید کرد. وی همچنین بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تأمین صلح و ثبات در منطقه تأکید نمود.

بنر عریض Pickt — اپلیکیشن لیست خرید مشارکتی برای تلگرام

امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم

دو طرف در این تماس تلفنی، موضوع امنیت مرزهای مشترک و مبارزه با تروریسم را نیز مورد بحث قرار دادند. امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات ایران برای تأمین امنیت مرزها، بر لزوم همکاری مشترک برای مقابله با گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

بلاول بوتو زرداری نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی در منطقه، بر تعهد پاکستان به همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تأکید نمود. وی همچنین از تلاش‌های ایران برای میزبانی از پناهندگان افغانستان قدردانی کرد.

همکاری در سازمان همکاری اسلامی

وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره همکاری‌های دوجانبه در سازمان همکاری اسلامی و سایر مجامع بین‌المللی رایزنی کردند. امیرعبداللهیان و بلاول بوتو زرداری بر اهمیت هماهنگی مواضع در سازمان همکاری اسلامی برای حمایت از فلسطین و قدس شریف تأکید کردند.

دو طرف همچنین در مورد آخرین تحولات افغانستان و اهمیت حفظ صلح و ثبات در این کشور تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان با اشاره به نقش ایران و پاکستان در کمک به صلح و ثبات در افغانستان، بر لزوم همکاری منطقه‌ای برای حل بحران افغانستان تأکید کرد.

توسعه روابط اقتصادی

یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و پاکستان، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود. امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور، بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کرد.

بلاول بوتو زرداری نیز با استقبال از پیشنهاد ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، بر عزم پاکستان برای تقویت روابط تجاری با ایران تأکید نمود. وی همچنین بر اهمیت تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان به عنوان یک پروژه راهبردی برای دو کشور اشاره کرد.

در پایان این تماس تلفنی، دو طرف بر ادامه رایزنی‌ها و هماهنگی‌های نزدیک در سطوح مختلف تأکید کردند و ابراز امیدواری نمودند که روابط دو کشور در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های چشمگیری باشد.

بنر پس از مقاله Pickt — اپلیکیشن لیست خرید مشارکتی با تصویر خانوادگی