سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و امیل هورلزیان، وزیر امور خارجه رومانی، روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی به بررسی مهمترین موضوعات مورد علاقه دوجانبه و تحولات منطقهای پرداختند.
تاکید بر گسترش همکاریهای دوجانبه
در این گفتوگو، طرفین بر اهمیت گسترش همکاریهای اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور تاکید کردند. عراقچی با اشاره به ظرفیتهای فراوان همکاری میان ایران و رومانی، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از دیپلماسی فعال، شاهد ارتقای سطح روابط در تمامی زمینهها باشیم.
بررسی تحولات منطقهای و بینالمللی
وزرای خارجه ایران و رومانی همچنین در مورد آخرین تحولات منطقهای و بینالمللی از جمله وضعیت اوکراین و بحران غزه تبادل نظر کردند. عراقچی ضمن تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقهای، بر ضرورت گفتوگو و همکاری برای حل بحرانها تاکید کرد.
آخرین وضعیت روابط دیپلماتیک
طرفین ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط دیپلماتیک بین دو کشور، بر تداوم رایزنیها و مشورتهای دوجانبه در سطوح مختلف تاکید کردند. هورلزیان نیز با اشاره به اهمیت روابط با ایران، خواستار توسعه همکاریهای فیمابین در حوزههای مختلف شد.
به گزارش ایرنا، این تماس تلفنی در ادامه رایزنیهای منظم دیپلماتیک بین تهران و بخارست صورت گرفته است. دو کشور سابقه روابط دیپلماتیک طولانی دارند و در سالهای اخیر تلاشهایی برای گسترش همکاریهای اقتصادی و سیاسی انجام شده است.



