نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، امیرسعید ایروانی، روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت بر لزوم خروج فوری نیروهای خارجی از منطقه برای تضمین ثبات و امنیت پایدار تأکید کرد. وی با اشاره به حضور نظامی فرامنطقهای در خاورمیانه، آن را عامل اصلی بیثباتی و ناامنی در منطقه دانست.
موضع ایران در شورای امنیت
ایروانی در این نشست که با دستور کار «همکاری منطقهای برای ثبات و امنیت در خاورمیانه» برگزار شد، تصریح کرد: «حضور نیروهای خارجی در منطقه نه تنها به ثبات کمک نکرده، بلکه منجر به افزایش تنشها و مداخله در امور داخلی کشورها شده است.» وی افزود که ایران همواره بر راهحلهای بومی و همکاری کشورهای منطقه برای تأمین امنیت تأکید دارد.
جزئیات اظهارات نماینده ایران
نماینده ایران با اشاره به تجربه جنگ عراق و افغانستان گفت: «حضور نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه طی دو دهه گذشته، جز ویرانی و آوارگی میلیونها نفر نتیجهای نداشته است.» وی همچنین از نقش مخرب نیروهای خارجی در تضعیف حاکمیت ملی کشورها انتقاد کرد و خواستار بازگشت ثبات از طریق گفتوگو و همکاری منطقهای شد.
واکنش به طرحهای امنیتی منطقهای
ایروانی با اشاره به طرحهای امنیتی پیشنهادی از سوی برخی کشورها، تأکید کرد: «هرگونه ترتیبات امنیتی در منطقه باید با مشارکت همه کشورهای منطقه و بدون مداخله خارجی طراحی شود.» وی ضمن استقبال از ابتکارات منطقهای، هشدار داد که هر طرحی که منجر به تداوم حضور نظامی خارجی شود، محکوم به شکست است.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که تنشها در خاورمیانه به دلیل حضور نیروهای آمریکایی و ائتلافهای نظامی غربی همچنان ادامه دارد. ایران پیش از این نیز بارها بر ضرورت خروج نیروهای خارجی از منطقه برای دستیابی به ثبات پایدار تأکید کرده است.



