مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، روز سهشنبه در جریان سفر رسمی خود به اسلامآباد با آصف علی زرداری، رئیسجمهور پاکستان، دیدار کرد. این دیدار در محل دفتر ریاستجمهوری پاکستان برگزار شد و دو طرف بر گسترش همکاریهای اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تأکید کردند.
جزئیات دیدار و محورهای گفتوگو
به گزارش ایرنا، در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، پزشکیان و زرداری در مورد راههای تقویت روابط دوجانبه، به ویژه در زمینههای تجاری و سرمایهگذاری، بحث و تبادل نظر کردند. رئیسجمهور ایران با اشاره به ظرفیتهای بالای همکاری میان دو کشور، خواستار تسریع در اجرای توافقنامههای قبلی شد.
پزشکیان در این دیدار گفت: «ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان، اشتراکات فرهنگی و تاریخی عمیقی دارند و باید از این ظرفیتها برای توسعه روابط استفاده کنیم.» وی همچنین بر اهمیت امنیت مرزها و همکاری در مبارزه با تروریسم تأکید کرد.
تأکید بر همکاریهای منطقهای
زرداری نیز در این دیدار با استقبال از سفر پزشکیان به پاکستان، گفت: «پاکستان برای روابط با ایران اهمیت ویژهای قائل است و خواهان گسترش همکاریها در تمام زمینهها است.» وی همچنین بر لزوم همکاری دو کشور برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، به ویژه در افغانستان، تأکید کرد.
دو طرف همچنین درباره پروژههای مشترک انرژی، از جمله خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) و افزایش مبادلات تجاری گفتوگو کردند. حجم تجارت کنونی دو کشور حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال است که برنامهریزی برای افزایش آن به ۵ میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد.
امضای اسناد همکاری
پس از این دیدار، چندین سند همکاری در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و امنیتی میان وزرای دو کشور امضا شد. این اسناد شامل توافقنامههایی برای تسهیل تجارت، همکاری در زمینه انرژی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.
پزشکیان در ادامه سفر خود به پاکستان، با نخستوزیر این کشور، شهباز شریف، نیز دیدار خواهد کرد. این سفر در چارچوب تلاش برای تقویت روابط دوجانبه و هماهنگی در موضوعات منطقهای صورت میگیرد.



