وزارت امور خارجه ایران روز شنبه حملات نظامی اخیر آمریکا به چندین سایت در امتداد خط ساحلی جنوبی کشور را محکوم کرد و واشنگتن را به نقض حقوق بینالملل و یادداشت تفاهم امضا شده در ۱۸ ژوئن برای پایان دادن به خصومتها متهم کرد.
نقض آشکار منشور سازمان ملل
در بیانیه رسمی این وزارتخانه، حملات آمریکا به تأسیسات نظارت ساحلی ایران «نقض آشکار» بند ۲(۴) منشور سازمان ملل توصیف شده است که استفاده از زور علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها را ممنوع میکند. تهران همچنین استدلال کرد که این حملات بند اول یادداشت تفاهم اسلامآباد را که با هدف پایان دادن به درگیری امضا شده بود، نقض کرده است.
اتهام هماهنگی با رژیم صهیونیستی
وزارت خارجه ایران همچنین رژیم صهیونیستی را به نقض توافقنامه با انجام حملات علیه لبنان در هماهنگی با ایالات متحده متهم کرد و این اقدامات را نقض دیگری از چارچوب آتشبس دانست. این بیانیه با تأکید بر حق دفاع مشروع ایران طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، تصریح کرد که جمهوری اسلامی به حفظ حاکمیت، امنیت ملی و منافع خود «با تمام توان» ادامه خواهد داد.
حملات تلافیجویانه سپاه
به گفته وزارت خارجه، حملات بعدی که توسط نیروهای مسلح ایران علیه اهداف مرتبط با ایالات متحده انجام شد، در چارچوب دفاع مشروع قانونی صورت گرفته است. تهران اعلام کرد که مسئولیت هرگونه تشدید تنش و عواقب آن بر عهده ایالات متحده و هر طرفی است که از اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران حمایت یا تسهیل کند.
فراخوان به حسن همجواری
ایران همچنین از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خواست تا به اصل حسن همجواری پایبند باشند و از استفاده از سرزمین و تأسیسات خود برای حمایت از اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی جلوگیری کنند. وزارت خارجه از دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت و سایر نهادهای بینالمللی خواست تا به این نقض جدی حقوق بینالملل پاسخ دهند و مسئولیت خود را در حفظ صلح و امنیت منطقهای و جهانی ایفا کنند.
زمینه تنشها
این بیانیه پس از آن صادر شد که فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز جمعه اعلام کرد که حملاتی را به تأسیسات ذخیره موشک و پهپاد ایران و همچنین سایتهای رادار ساحلی در پاسخ به حمله ادعایی ایران به یک کشتی تجاری در حال عبور از تنگه هرمز انجام داده است. ساعاتی بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انجام عملیات تلافیجویانه علیه اهداف نظامی آمریکا در منطقه خبر داد.
یادداشت تفاهم ۱۴ مادهای
آخرین تشدید تنشها کمی بیش از یک هفته پس از امضای یادداشت تفاهم ۱۴ مادهای اسلامآباد بین تهران و واشنگتن رخ داد که هدف آن توقف خصومتها در چندین جبهه از جمله لبنان، کاهش تحریمها، رفع محدودیتهای فعالیت دریایی و بازگرداندن کشتیرانی تجاری از طریق تنگه هرمز بود.



