وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزیر آموزش عالی ترکیه در دیداری دوجانبه بر ضرورت تقویت همکاریهای علمی و دانشگاهی بین دو کشور تأکید کردند. این دیدار در حاشیه اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شد.
تفاهم برای تبادل استاد و دانشجو
دو طرف بر تسهیل تبادل استاد و دانشجو و همچنین برگزاری دورههای مشترک تحقیقاتی توافق کردند. محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم ایران، با اشاره به ظرفیتهای بالای علمی ایران در حوزههای فناوری نانو و زیستفناوری، گفت: «ایران آماده است تا تجربیات خود را در این زمینهها در اختیار ترکیه قرار دهد.»
برنامههای مشترک تحقیقاتی
وزیر آموزش عالی ترکیه نیز از برنامههای جدید برای ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک خبر داد. وی گفت: «ما میتوانیم با همکاری یکدیگر، پروژههای علمی بزرگی را در سطح منطقه اجرا کنیم.» بر اساس آمار ارائهشده، هماکنون بیش از ۵۰ تفاهمنامه همکاری علمی بین دانشگاههای ایران و ترکیه امضا شده است.
گسترش همکاری در علوم انسانی
دو طرف همچنین بر لزوم همکاری در علوم انسانی و اسلامی تأکید کردند. برگزاری کنفرانسهای مشترک و ترجمه آثار علمی از دیگر محورهای گفتوگو بود. وزیر علوم ایران با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور، گفت: «این اشتراکات میتواند زمینهساز همکاریهای علمی عمیقتری باشد.»



