ارتش اسرائیل روز جمعه با انجام حملاتی به مناطق جنوبی لبنان، برای دومین بار از زمان برقراری آتشبس در ۲۷ نوامبر، این توافق را نقض کرد. به گزارش رسانههای لبنانی، جنگندههای اسرائیلی روستاهای مرزی از جمله الخیام، مرکبا و کفرکلا را هدف قرار دادند. در این حملات دستکم یک غیرنظامی زخمی و خساراتی به زیرساختها وارد شد.
جزئیات حملات و واکنش ارتش لبنان
به گفته منابع امنیتی لبنان، حملات هوایی اسرائیل حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز شد و تا غروب ادامه داشت. ارتش لبنان با صدور بیانیهای این اقدام را «نقض آشکار و جدی آتشبس» توصیف کرد و از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفیل) خواست برای جلوگیری از تشدید تنش وارد عمل شوند. در این بیانیه آمده است: «این حملات نشاندهنده بیتوجهی اسرائیل به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و توافقات بینالمللی است.»
پیشینه نقض آتشبس
این دومین بار در کمتر از یک هفته است که اسرائیل آتشبس را نقض میکند. پیش از این، در تاریخ ۳۰ نوامبر، یک پهپاد اسرائیلی در منطقه مرزی سرنگون شد و اسرائیل در واکنش به آن، اهداف نظامی در جنوب لبنان را بمباران کرد. بر اساس گزارش یونیفیل، از زمان برقراری آتشبس تاکنون ۱۵ مورد نقض از سوی اسرائیل ثبت شده است. این در حالی است که حزبالله لبنان نیز متهم به نقض آتشبس از طریق انجام فعالیتهای نظامی در منطقه مرزی شده است.
واکنشهای بینالمللی
سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری طرفین و پایبندی به آتشبس شدهاند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که نقش میانجی در این توافق داشت، گفت: «ما نگران این نقضها هستیم و از همه طرفها میخواهیم به تعهدات خود عمل کنند.» آمریکا نیز با ابراز نگرانی، اعلام کرد که با اسرائیل برای کاهش تنش در تماس است. با این حال، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که حملات در پاسخ به «فعالیتهای تروریستی» از خاک لبنان انجام شده است.
تأثیر بر صلح و ثبات منطقه
کارشناسان معتقدند تداوم نقض آتشبس میتواند به جنگ تمامعیار جدیدی بین اسرائیل و حزبالله منجر شود. جنوب لبنان از ماه اکتبر شاهد درگیریهای مرزی بوده که تاکنون دهها کشته و آوارگی هزاران نفر را به دنبال داشته است. آتشبس ۲۷ نوامبر با میانجیگری فرانسه و آمریکا به دست آمد و قرار بود زمینهساز مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی و زمینی باشد. اما حملات اخیر این روند را به خطر انداخته است.



