ایران: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده نداریم
ایران: برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اسماعیل بقایی، روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه‌ای برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازدید از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده در حملات اخیر ندارد.

جزئیات اظهارات بقایی درباره بازرسی تأسیسات هسته‌ای

بقایی با اشاره به حملات ادعایی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تأکید کرد که هیچ نشستی با مدیرکل آژانس، رافائل گروسی، در این زمینه برگزار نشده و برنامه‌ای برای بازرسی از تأسیسات آسیب‌دیده وجود ندارد. وی افزود که هیچ پروتکل یا مکانیزم مشخصی برای چنین بازرسی‌هایی تعریف نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که ایران به تعهدات خود بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) پایبند خواهد بود. وی همچنین ادعاهای آمریکا در مورد احتمال مذاکرات هسته‌ای و اعزام بازرسان به تهران را بی‌اساس خواند.

بنر عریض Pickt — اپلیکیشن لیست خرید مشارکتی برای تلگرام

واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس

بقایی از کشورهایی که در رأی‌گیری اخیر شورای حکام آژانس با همکاری با آمریکا و کشورهای اروپایی مخالفت کردند، قدردانی کرد. وی به طور خاص از روسیه، چین و نیجر به دلیل رأی منفی‌شان تقدیر کرد و موضع آن‌ها را «مسئولانه» خواند. در مقابل، از حامیان این قطعنامه به دلیل آنچه «استانداردهای دوگانه» نامید، انتقاد کرد.

موضع ایران درباره دارایی‌های مسدودشده و تحولات منطقه

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود درباره دارایی‌های مسدودشده ایران گفت که تهران نحوه استفاده از منابع آزادشده را بدون محدودیت تعیین خواهد کرد. وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای، وضعیت لبنان را مطرح کرد و گفت که چارچوب آتش‌بس در یادداشت تفاهم ایران و آمریکا گنجانده شده است. بقایی حملات مداوم اسرائیل به لبنان را غیرموجه دانست و اظهار داشت که ترتیبات نهایی مربوط به درگیری اسرائیل و حزب‌الله به زودی نهایی می‌شود. وی تأکید کرد که واشنگتن موظف است اسرائیل را برای توقف حملات در جنوب لبنان تحت فشار قرار دهد.

بنر پس از مقاله Pickt — اپلیکیشن لیست خرید مشارکتی با تصویر خانوادگی