دیدار وزرای خارجه ایران و گرجستان در تفلیس
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سفر به تفلیس با ماکا بوچوریچویلی، وزیر امور خارجه گرجستان دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار، طرفین بر ضرورت گسترش همکاریهای دوجانبه در زمینههای مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ و حملونقل تأکید کردند.
تأکید بر دیپلماسی اقتصادی و همکاریهای منطقهای
عراقچی با اشاره به ظرفیتهای بالای دو کشور برای همکاری، گفت: «ایران و گرجستان میتوانند در حوزههای تجاری، سرمایهگذاری و ترانزیت کالا همکاریهای موثری داشته باشند.» وی همچنین بر اهمیت کریدور حملونقل شمال-جنوب و نقش گرجستان در این کریدور تأکید کرد.
همکاری در حوزه انرژی و گردشگری
وزیر امور خارجه گرجستان نیز با استقبال از پیشنهادهای ایران، گفت: «کشور ما آماده است تا همکاریهای خود با ایران را در زمینه انرژی، به ویژه نفت و گاز، و همچنین گردشگری گسترش دهد.» وی افزود: «توسعه روابط با ایران برای گرجستان از اولویتهای سیاست خارجی است.»
بررسی تحولات منطقهای و بینالمللی
دو طرف در این دیدار همچنین در مورد تحولات منطقه قفقاز و وضعیت افغانستان تبادل نظر کردند. عراقچی بر لزوم حل و فصل مسائل منطقهای از طریق گفتوگو و همکاری بین کشورها تأکید کرد و از تلاشهای گرجستان برای برقراری صلح و ثبات در قفقاز قدردانی نمود.
امضای اسناد همکاری
در پایان این دیدار، دو وزیر بر امضای اسناد همکاری در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و حملونقل در آینده نزدیک توافق کردند. این اسناد میتواند زمینهساز افزایش مبادلات تجاری و سرمایهگذاریهای مشترک بین دو کشور شود.



