مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، روز دوشنبه برای یک سفر رسمی دو روزه وارد اسلامآباد، پایتخت پاکستان شد. این سفر به دعوت نخستوزیر پاکستان، شهباز شریف، انجام شده است.
برنامههای سفر پزشکیان به پاکستان
بر اساس اعلام دفتر نخستوزیری پاکستان، پزشکیان قرار است با شهباز شریف و دیگر مقامات ارشد پاکستانی دیدار و گفتگو کند. محور اصلی این مذاکرات، گسترش روابط دوجانبه در حوزههای تجاری، اقتصادی و امنیتی خواهد بود.
در این سفر، هیئت عالیرتبهای از جمله وزیر امور خارجه ایران و شماری از نمایندگان بخش خصوصی، پزشکیان را همراهی میکنند. انتظار میرود چندین سند همکاری در زمینههای انرژی، ترانزیت و مبارزه با تروریسم امضا شود.
اهمیت روابط ایران و پاکستان
ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان، همواره بر گسترش روابط تأکید داشتهاند. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده است که دو طرف به دنبال افزایش آن به ۵ میلیارد دلار هستند.
به گزارش منابع رسمی، پزشکیان در این سفر همچنین موضوع امنیت مرزها و همکاریهای منطقهای را با مقامات پاکستانی بررسی خواهد کرد. این اولین سفر رئیسجمهور ایران به پاکستان از سال ۲۰۱۹ است.
دیدار با رهبران پاکستان
علاوه بر دیدار با نخستوزیر، پزشکیان با رئیسجمهور پاکستان، آصف علی زرداری، نیز ملاقات خواهد داشت. قرار است در این دیدارها، آخرین تحولات افغانستان و وضعیت کشمیر نیز مورد بحث قرار گیرد.
پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه بینالمللی اسلامآباد، توسط مقامات پاکستانی استقبال شد. وی پیش از این سفر، در گفتگویی تلفنی با شهباز شریف، بر عزم تهران برای تقویت همکاریهای دوجانبه تأکید کرده بود.



